Summer InvasionSummer InvasionSummer InvasionSummer Invasion
  • Boka Nu
  • Anslutningsbussar
  • Artister
  • FAQ
  • Galleri
  • Kontakta oss

RESEVILLKOR SUMMER INVASION

DEL I Resevillkor


1. BOKNING OCH BILJETT

(1) Vid bokning skall följande uppgifter om passagerare anges: efternamn, förnamn, kön, födelsedatum (datum, månad och år), nationalitet, telefonnummer samt eventuell e-postadress.

2. BILJETTINCHECKNING

(1) Samtliga biljetter skall checkas in innan fartygets avgång i check-in i hamnen, i incheckningsautomat eller genom annat för ändamålet angivet sätt.

(2) Efter incheckning utfärdas ett boardingkort till passageraren. På boardingkortet finns följande uppgifter: passagerarens namn, resedatum och destination. Boardingkortet är enbart giltigt om innehavaren av boardingkortet är samma person, vars uppgifter om resan finns på boardingkortet.

(3) Boardingkortet skall bevaras under hela resan. Besättningsmedlem har rätt att kontrollera och passageraren är skyldig att uppvisa boardingkortet vid ombordstigning samt på anmodan under hela resan. Vid behov skall passageraren kunna bevisa sin identitet för fartygets besättningsmedlem.

(4) Incheckning av passagerare utan fordon börjar en och en halv timme innan fartygets avgång i check-in i hamnen eller i incheckningsautomat. Genom annat för ändamålet angivet sätt börjar incheckningen 24 timmar innan fartygets avgång. Incheckningen sker med utfärdad biljett och erforderliga resehandlingar som underlag.

(5) Incheckning av passagerare utan fordon slutar 30 minuter innan fartygets avgång och tillträde till fartyget stängs 20 minuter innan fartygets avgång.

3. RESEHANDLINGAR

(1) Passageraren skall under hela resan inneha giltig resehandling och andra erforderliga handlingar, även visum om sådant krävs. Passageraren ansvarar för att samtliga handlingar är giltiga och korrekta.

(2) Passagerare som passerar en landsgräns är skyldiga att kunna uppvisa erforderliga resehandlingar. Personer som saknar erforderliga resehandlingar eller inte vill visa upp dessa tillåts inte att gå ombord på fartyget.

(3) Tallink Silja eller Nordic Invasion ersätter inte biljett till passageraren om resan uteblir på grund av bristfälliga eller ogiltiga resehandlingar eller om passageraren saknar erforderliga resehandlingar.

4. PERSONER MED FUNKTIONSHINDER ELLER MED NEDSATT RÖRELSEFÖRMÅGA

(1) För att kunna ge personer med funktionshinder och personer med nedsatt rörelseförmåga likvärdiga förutsättningar att resa med fartyg som andra passagerare har personer med funktionshinder och personer med nedsatt rörelseförmåga, utöver de allmänna rättigheter för passagerare, rättigheter enligt EU:s förordning nr 1177/2010 om passagerares rättigheter vid resor till sjöss och på inre vattenvägar: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:334:0001:0016:SV:PDF.

(2) Om passageraren under resans gång ledsagas av en erkänd ledarhund (ledarhund är hund som är godkänd som ledsagare för personer med funktionshinder och personer med nedsatt rörelseförmåga) skall passageraren inneha erforderliga handlingar för införsel och utförsel av ledarhund ur landet. Pass för ledarhund är obligatoriskt för samtliga passagerare som reser med ledarhund inom Europeiska unionen.

(3) Passageraren är skyldig att vid bokning ange erforderliga uppgifter om ledarhund samt antal ledarhundar.

5. TRANSPORT AV SÄLLSKAPSDJUR

(1) Passageraren skall inneha erforderliga handlingar för införsel och utförsel av sällskapsdjur ur landet. Pass för sällskapsdjur är obligatoriskt för samtliga passagerare som reser med sällskapsdjur inom Europeiska unionen.

(2) Besättningsmedlem har rätt att kontrollera och passageraren är skyldig att uppvisa de i föreliggande punkt, första stycket, nämnda handlingar för sällskapsdjur vid ombordstigning samt på anmodan av besättningsmedlem under hela resans gång.

(3) Transport av djur som är farliga för passagerare och fartygets besättningsmedlemmar får enbart ske efter speciell överenskommelse med transportören. Ansökan om sådan överenskommelse kan göras på följande e-postadress:

Sverige: info@summerinvasion.se

Passageraren är skyldig att informera sig om hytter och burar för sällskapsdjur samt annat därtill hörande innan bokning sker.
(5) Passageraren är skyldig att vid bokning ange erforderliga uppgifter avseende transport av sällskapsdjur samt sällskapsdjurens antal.

(6) Tallink ersätter inte biljett till passageraren om resan uteblir på grund av bristfälliga eller saknade handlingar avseende sällskapsdjur.

6. ÅLDERSGRÄNSER

Åldersgräns för att delta på specialkryssningen Summer Invasion är 18 år.  

DEL II – BOKNING, BETALNING, ÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING AV BILJETT

BETALNING AV BOKNING

(1) Huvudresenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet. Alla registrerade betalningar för resan anses vara utförda av huvudresenären. Eventuella återbetalningar ska alltid ske till huvudresenären.

(2) Anmälningsavgiften (150 SEK) + avbeställningsskyddet (95 SEK)  skall vara Nordic Invasion tillhanda inom 7 dagar efter utförd bokning. Resterande belopp skall vara tillhanda senast 90 dagar innan avgång. Sker inte betalningen enligt angivna villkor har Nordic Invasion rätt att betrakta avtalet som avslutat och kan tillgodoräkna sig inbetalda avgifter som avbokningskostnad. Om avbeställningsskydd (95 SEK) bokas ska detta betalas tillsammans med anmälningsavgiften. Avbeställningsskyddet får inte tas bort efter inbetald anmälningsavgift och inte heller läggas till efter att anmälningsavgiften är betald.

(3) Arrangören får inte kräva slutbetalning av resans pris tidigare än 60 dagar före avresan, om inte annat överenskommits.

(4) Vid namnändring av biljett så tillkommer en namnändringsavgift (100 SEK).

RESENÄRENS RÄTT TILL AVBESTÄLLNING

(1.1) Resenären har rätt att avbeställa resan enligt följande:

(1.1.1) Vid avbeställning tidigare än 60 dagar före avresan ska resenären betala anmälningsavgiften som avbokningskostnad.

(1.1.2) Vid avbeställning därefter, återfås inga betalda belopp.

(1.1.3) Vid avbeställning för resenär som har valt tillägget avbeställningsskydd gäller följande:

Resenären har vid sjukdom rätt att avbeställa resan senast utresedatumet vid uppvisande av läkarintyg. Läkarintyg godkänns endast vid ett fysiskt besök hos en vårdinrättning. Det innebär att vi inte godkänner intyg som erhållits efter endast samtal med en läkare eller online. Vid avbeställning med läkarintyg återfås alla inbetalda avgifter förutom kostnaden för anmälningsavgiften (150 SEK) och kostnaden för avbeställningsskyddet (95 SEK). Läkarintyget ska innehålla:

a) Läkarens uttryckliga avrådan att delta i avtalat researrangemang.

b) Diagnos, dag för första behandling/undersökning.

c) Datum för eventuell behandling/undersökning som ligger till grund för läkarens avrådande att resa.

d) Intyget ska vara skrivet på vårdinrättningens brevpapper med stämpel och läkarens underskrift.

(1.2) Avbeställning måste ske skriftligen från huvudresenären via mejl till info@summerinvasion.se

(1.3) Om resenären har rätt till återbetalning efter avbeställning, då skall återbetalningen genomföras utan dröjsmål, dock senast 14 dagar efter avbeställning.

(1.3.1) Eventuell återbetalning vid avbeställning sker till huvudresenären på bokningen. Om betalningen har genomförts med kort sker återbetalningen till det kort som resan är betald med.

ARRANGÖRENS ÄNDRINGAR EFTER AVRESAN

(1.1) Uteblivna prestationer

(1.1.1) Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska arrangören ordna lämpliga ersättningsarrangemang utan extra kostnad för resenären.

(1.1.2) Kan ersättningsarrangemang inte ordnas eller avvisar resenären på godtagbara grunder sådana arrangemang, ska arrangören, om det är skäligt och utan extra kostnad för resenären, tillhandahålla likvärdig transport tillbaka till platsen för avresan eller till någon annan ort som resenären godkänner.

(1.1.3) Innebär en förändring i avtalet enligt första eller andra stycket en försämring för resenären, är han, om det är skäligt, berättigad till prisavdrag och skadestånd.

(1.2) Andra fel och brister

(1.2.1) Vid andra fel i de avtalade tjänsterna än sådana som anges i punkt 7.1 har resenären rätt till prisavdrag och skadestånd, om inte felet beror på honom.

(1.2.2) Resenären har inte rätt till skadestånd, om arrangören visar att felet beror på ett hinder utanför arrangörens kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

(1.2.3) Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.

(1.2.4) Vid fel som har sin grund i omständigheter som beskrivs i punkterna 7.2.2 och 7.2.3 ska arrangören genast ge resenären den hjälp som behövs.

(1.3) Skadeståndets omfattning

(1.3.1) Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, ersättning för personskada och sakskada. Det åligger resenären att i möjligaste mån begränsa skadan.


REKLAMATION OCH AVHJÄLPANDE

(1.1) Resenären får inte åberopa fel i de avtalade tjänsterna om han inte inom skälig tid efter det att han märkt eller bort märka felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet. Detta bör om möjligt ske på resmålet.

(1.2) Utan hinder av punkt 8.1 får resenären åberopa fel om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.

(1.3) Om resenären under resan framför klagomål som inte är obefogade, ska arrangören eller dennes lokala representant genast vidta åtgärder för att finna en lämplig lösning.

RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN

(1.1) Resenärens ansvar för skada

(1.1.1) Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.

(1.2) Resenären ansvarar för formaliteter

1.2.1 Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport i följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.

1.2.2 Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.

1.3 Avvikande från arrangemanget

1.4 Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.


TVISTLÖSNING

10.1 Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet genom förhandlingar. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden eller av allmän domstol.


11 RESEGARANTI

11.1 Resenären garanteras finansiellt skydd genom resegaranti ställd till Kammarkollegiet.


12 DATASKYDDSFÖRORDNINGEN

12.1 Nordic Invasion behandlar alla uppgifter enligt Dataskyddsförordningen, GDPR (General Data Protection Regulation).


13 ARRANGÖR

13.1 Ansvarig arrangör är Nordic Invasion AB (Org. nr 556837-0752) och Tallink Silja AB (Org.nr 556342-6138)

Kontakta oss
Resevillkor
Samarbetspartners

9/4 Avgång:    17:00 Värtahamnen
11/4 Ankomst: 10:30 Värtahamnen

SUMMER INVASION
Org nr 556837-0752
info@summerinvasion.se
Tel: 010-3300655

Betala med

  • Boka Nu
  • Anslutningsbussar
  • Artister
  • FAQ
  • Galleri
  • Kontakta oss
Summer Invasion